Styremøtelogg
Logg med saker fra styremøtene våre, så ser dere hva vi jobber med!
Onsdag 3. mai
Tilstede: Nikolai, Erlend, Jorunn, Veronica og Anita
- Innkallingen til generalforsamling 2023:
Vi gjennomgikk saker som skal med i innkallingen. Papirene må ferdigstilles og signeres i tide sånn at innkalling kan nå beboerne senest 8 dager før GF. - Vannlekkasjer:
– Bergensgata 18a: Lekkasje i inntaksledning. Noe gavearbeider må utføres på utsiden.
– Stavangergata 31: Rehabilitering av utett bad. Fått tilbud, utføres til høsten. - Batterier i brannvarslere:
Skiftet de som pep nå. - Energirådgivning:
Forarbeidene er ferdige. Har fått et tilbud (SustEvo), men saken legges på is for nå. Kommende styrer kan ev. ta saken opp igjen. - Ny sykkelbod:
Solis arkitekter har undersøkt om det er mulig å få til noe utenfor bakgårdene. Vanskelig med godkjenning. Går ikke videre med denne saken nå. - Nytt brannvarslingsanlegg:
Har fått inn 4 tilbud, både på trådløst som vi har i dag og på kablet. Saken går til GF. - Bad med manglende sluk:
Komplisert sak, med undersøkelser om lovverket rundt dette. Ikke utbedret ennå. - Oppfølging etter radonmålingene:
Styret har hatt møte med Byantikvaren og fått tillatelse til å sette inn noen nye ventiler for utlufting. - Ny dør på sykkelbod i Klokkegården:
Snekker har fått oppdraget, men fortsatt ikke kommet i gang pga været. - Utbyggingssaker:
– Stv.gt. 41:Naboene har meldt saken inn til ny behandling på generalforsamlingen.
Styret ser at den løsningen som ble valgt på GF i fjor med at styret fikk fullmakt til å utrede saken videre og så fatte en beslutning ikke er en god løsning, og kommende styrer oppfordres til å ikke velge en slik løsning. Det genererer mye arbeid, og vanskelig å komme i havn med en løsning. Så GF-saker bør avgjøres på GF.
– Bergensgt. 20: Radonmannen må få beskjed om at planlagt radonvifte i utbyggingsområdet må settes et annet sted.
– Noen dokumenter mangler fortsatt ved en utbyggingssak, jobbes fortsatt med å skaffe disse. - Gamle vinduer i noen kjellerboder:
Noen kjellerboder har fortsatt ikke byttet til nye vinduer fordi det ikke var mulig å få tilgang til boden da vindusprosjektet pågikk. Vi har ingen oversikt over hvilke steder det gjelder. Det bør gjøres noe med nå, så nytt styre må ta tak i det. Det var Vindusentreprenøren AS som sto for vindusbyttingen forrige gang. (Underentreprenør til Malerkompagniet som hadde hele fasadeprosjektet.) - Utleie:
Oversikten over utleie er oppdatert. Noen har nok fortsatt ikke søkt, følges opp. - Krav om oppdatering av tegninger ved utbygging:
Utbyggingskontrakten bør oppdateres for å få med at man er pålagt å oppdatere de digitale tegningene når man bygger ut. Sak på GF. - Trampoliner i bakgårdene:
Vi behandlet innmeldt sak angående ønske om å sette opp trampoline i bakgård. Pga hensyn til støy, og at det er begrenset med plass i bakgårdene for alle beboeres bruk, sier styret nei til dette. - Ønske om å sette inn et ekstra vindu i gavlvegg i Stv.gt. 37:
Beboer på toppen i nr. 37 har sendt inn ønske om å sette inn et nytt vindu. Styret behandler ikke saken, men henviser til at det må søkes hos Byantikvaren, som da godtar eller avslår. - 100-årsjubileum i 2025:
Det bør settes av penger til feiring, samt opprettes en komitee. Neste styret overtar saken. - Timer på lysene i trærne:
Vi behandlet ønske fra beboer om å sette opp timere på lysene i trærne. Styret gir beboer tommel opp til å kjøpe inn og sette på timere. - Dugnad:
Planen og oppgavene er klare. Ikke så mange oppgaver, så regner med å være ferdig til brannøvelsen kl. 14. - Brannøvelse:
Det gjennomføres altså brannøvelse etter dugnaden 6. mai, fra kl. 14. Det er delt ut skriv til alle beboere med sjekkliste i fbm brannsikkerhet, og vi har sjekket at rutiner henger oppe i alle oppganger. Vi har sjekket med Elotec hvordan øvelsen kan gjennomføres på best mulig måte. - Vaskeriet:
Feil på betalingsautomat, og har hatt servide. Ser ut til at automaten må byttes. - Infosaker:
– Lage sak på nettsider og FB om generalforsamlingen.
– Lage sak på nettsider og FB om vedlikehold av syriner og frukttrær.
– Lage sak på FB når nytt styre er på plass, med hvem de er, ansvarsfordeling og kontaktinfo. - Neste møte:
Tirsdag 30. mai. Det blir møte med nytt og gammelt styre sammen.
Tirsdag 11. april
Tilstede: Nikolai, Erlend, Jorunn, Veronica og Anita
- Vannlekasjer:
Bergensgata 18: Må gjøres noen gravearbeider utenfor.
Stavangergata 31: Rehabilitering av bad pågår. - Energirådgivning:
Fått presisering av en del spørsmål vi hadde etter befaring. - Ny sykkelbod utenfor bakgårdene:
Fått ny pris. Firmaet som ser på dette har satt i gang forprosjektet før GF. De har undersøkt sjansene for at vi får tillatelse til å sette opp noe, men fortsatt usikkert om det lar seg gjøre. Det største behovet når det gjelder sykkelparkering er en løsning for de store syklene. Midlertidig tenker vi å prøve å ta ut de monterte stativene i sykkelboden i barnehagegården. Både for å frigi plass inne i boden (mange av de syklene som i dag står i stativet er gamle og/eller oppbevares der uten at de er i jevnlig bruk i sykkelsesongen), og for å bruke stativene ute i gården som låsemulighet for store sykler. - Kablet brannanlegg:
Vi har fått 4 tilbud (også for trådløst anlegg), det er nok til å ta saken til GF. - Oppfølging radonmåling:
Styret har avtale med Byantikvaren torsdag 13. april for å spikre tillatelsen til å lage ventiler for utlufting. - Kurs hos OBF om bygg på gul liste:
Invitasjon om kunnskapspåfyll med byantikvaren. En av oss stiller. - Port til sykkelboden i Klokkegården:
Jobben kan starte nå. Vi må bestille låssylinder. - Utbyggingssaker:
– Noen dokumenter/tegninger mangler ved et par av utbyggingene. Skaffes for ferdigstillelse.
– Brev med vedtak må sendes til beboere i Stv.gt. 41.
– Innhente ny sluttdato for utbyggingen i Klokkegården
– Så på tegninger og var på befaring i forbindelse med søknad om utbygging i Bergensgata 20. - Utleie:
Vi oppretter oversikt i OBF-portalen - Brannøvelse:
Etter dugnaden 6. mai blir det brannøvelse. Det blir en teoridel først ute i gården, for både barn og voksne. Vi sier også litt om den branntekniske rapporten vi jobber utfra og tiltak som er gjennomført. Alarmene utløses for hver oppgang av gangen. Vi må varsle Oslo Brannvesen om at vi skal ha øvelse. Vi deler også ut et sjekkpunktark til alle beboere på forhånd, så har alle noe å henge opp i leiligheten sin. - Ordensregler:
Vi har presisert ordensreglene rundt støy ved utbygginger og oppussinger. Ordensreglene på nett er oppdatert, og det er lagt ut under beskjeder på nettsiden. Kommer et fB-innlegg. - Ny vaktmester:
Christina som har vært vaktmester siden i fjor sommer skal slutte og vi får en ny. Informasjon oppdateres. - Grill i barnehagegården:
Det kjøpes ny grill da den andre måtte kastes i fjor. - Navn på ringeklokker:
Det som må oppdateres gjøres som en jobb på dugnaden. - 100-årsjubileum:
2025 fyller borettslaget 100 år! Dette må feires, så vi begynner allerede nå å planlegge med å finne en komité som vil jobbe med dette. - Generalforsamling 23. mai:
Vi gikk gjennom sakene som skal med i innkallingen. - Tilskudd:
Vi har fått tildelt 25.000 kroner fra kommunen også i år for å lage festival! Vi setter ned en festivalkomité. - Vaskeriet:
Har hatt årlig vedlikehold av vaskeriet. - Neste møte:
Onsdag 3. mai
Tirsdag 14. mars
Tilstede: Nikolai, Erlend, Jorunn, Veronica og Anita
- Vannlekkasjer:
Det jobbes med å utbedre årsakene til vannlekkasjene i Bergensgata 18 og Stavangergata 31. - Dårlig batteri i brannvarslere:
Vært i kontakt med Elotec for bytte - Energirådgivning:
Bare fått ett tilbud med tiltak. Saken tas opp på generalforsamlingen. - Ny sykkelbod utenfor bakgårdene:
Fått et tilbud på forprosjekt. God plan, men vi forhandler litt på pris. Saken tas opp på generalforsamlingen. - Kablet brannanlegg:
Ikke fått flere tilbud. Elotec er best på pris. - Bad uten sluk:
Styret fortsetter å følge opp saken. - Oppfølging radonmålingen:
Fått tegninger fra Radonmannen over hvor ventilene skal plasseres, og det er tatt bilder. Vi booker møte med Byantikvaren. - Port på sykkelboden i Klokkegården:
Pga materialet som skal brukes kan jobben bare gjøres når temperaturen er rundt 5 plussgrader. Det settes inn en systemsylinderboks (smekklås) i porten. - Dugnad:
Pga fortsatt lave temperaturer og snøfall flyttes dugnaden til lørdag 6. mai. - Ordensregler – støy:
Vi tok opp en innmeldt sak om at det ønskes at ordensreglene presiseres angående tider for når det er tillatt å bedrive oppussing/utbyggingsarbeid. Vi så på reglene og presiserer med det som allerede står i retningslinjene for oppussing/utbygging: «Støyende arbeider tillates kun utført mellom kl. 08.00 og 20.00 mandag til fredag, og mellom 08.00 og 18.00 på lørdag.» Vi informerer på FB og nettsidene om tider og at all ekstra støy skal varsles til naboer på forhånd. - Kontakt og tilbakemeldinger til styret:
Vi informerer på FB og nettsidene om at beboere bør bruke kontakt@bbor.no, ev. kontaktadresser til de forskjellige ansvarspersonene i styret, hvis det er noe som er viktig/haster. Når nytt styre er på plass tar vi et bilde og legger ut på FB og nett sånn at beboere vet hvem de er! - Styremedlemmer:
I tillegg til at 3 styremedlemmer avslutter sine valgte perioder til generalforsamlingen, slutter også et medlem fordi hun skal flytte. Så kun ett medlem fortsetter! Så vi trenger engasjerte kandidater til nytt styre. - Utbyggingssak Stavangergata 33:
Nærmer seg ferdigstillelse. - Utbyggingssak i Stavangergata 41:
Nye tegninger ble fremlagt som vi nå mener gir tilstrekkelig tørkeplass, og styret stemte med det enstemmig ja til at utbygger kan gå videre med utbyggingen. Brev sendes alle parter. - Utbyggingssak i Bergensgata 20:
Beboer ønsker å bygge ut videre på sin nåværende utbygde leilighet i kjeller. Naboer informert, og noen naboer ønsker litt mer informasjon. Løsningen ser grei ut, men utbygger må ordne bedre tegninger til saken skal opp på generalforsamlingen. - Status rørprosjekt og TT:
Alt gjenstående småarbeid (stort sett i Klokkegården) utføres i uke 12. Beboere skal ikke trenge å flytte ut pga avstengt vann og avløp. Vi informerer på FB og direkte til de berørte beboerne. - Syrinene.
Minne alle i borettslaget om at det kun er Andrew i Klokkegården som skal beskjære syrinene! - Neste møte:
Tirsdag 11. april
Tirsdag 14. februar
Tilstede: Nikolai, Erlend, Jorunn, Veronica og Anita
- Pipeløp i Bergensgata 18:
Problemet er løst. - Lekkasje i rør i Bergensgata 18:
Utbedres av borettslaget. - Vann i bod i Stavangergata 31:
Funnet utett bad over, mest sannsynlig må dette utbedres av beboer selv. - Dårlig batteri i brannvarslere:
Må byttes 7-8 steder, styret organiserer. - Merking av stoppekraner:
Stoppekranene er nå merket! - Oppfølging radonmålingene:
Radonmannen skal ta nye mål av hvor ventilene for utlufting må være. Når det er gjort sendes søknad til Byantikvaren (endring av fasade). - Ny sykkelbod utenfor bakgårdene:
Har undersøkt hvilke muligheter som finnes, hva vi trenger, osv. Ber firma levere skisse/tilbud. - Kablet brannanlegg:
Innhentet anbud, ligger mellom 1,1 og 1,3 mill. - Bad uten sluk:
Styret fortsetter å følge opp saken. Vårt ansvar er å påse at det tas tak i. - Utbyggingssak i Stavangergata 41:
Utbygger leverer siste mål på skråveggløsning for tørkeplass. Styret tar en endelig avgjørelse etter det. - Utbyggingssak Stavangergata 33:
Småtterier igjen å fikse før ferdigstillelse. Frist 1. mars. - Port på sykkelbod i Klokkegården:
Fått inn 2 tilbud, beboere ønsker tilbudet i tre. Beboer i Klokkegården sagt at han skal følge opp arbeidet, vi kontakter ham og hører hvordan det ligger an. Jobben må skje i mars. - Vaktmester Andersen:
Styret hatt et lite møte med dem. Gått igjennom frekvensplan og rutiner for kontakt osv. De får et nytt system (kommunikasjon og bestillinger i app), sender oss info. - Rørprosjektet – avslutning:
Kommet vel i havn etter 9 måneder. Alle fakturaer untatt 1 er nå mottatt. Kostnadene kom på 800.000,- over det som var satt som kostnad før vi begynte. Dette er forventede ekstrakostnader for alle avviksmeldinger underveis. Tilsammen havnet vi 11,9% under budsjett. Har noe under 1 million igjen av lånet. - Informasjon:
– Velkomstbrev til nye beboere deles ut fortløpende.
– Lage aktueltsak med oppsummering etter rørprosjektet.
– Rydde i interne dokumenter før nytt styre er på plass.
– Ny utbyggingskontrakt er lagt på nettsidene.
– All info om rørprosjektet ryddes bort. - Dugnad:
Vårdugnaden blir lørdag 15. april. - Frivillighetsmidler:
Vi har søkt om frivillighetsmidler til festival i slutten av august i år også. - Styremedlemmer:
3 av styrets medlemmer er ferdige med sine styreperioder til generalforsamlingen, så valgkomiteen jobber med å rekruttere nye medlemmer. Også styreleder. - Neste møte:
Tirsdag 14. mars
Tirsdag 10.januar
Tilstede: Nikolai, Erlend, Jorunn, Veronica og Anita
- Økonomi:
Faktura fra Bymiljøetaten med bot for at «Fare for ras»-skilt har hengt oppe for lenge. Vi sjekker rutinene for dette. - Rørprosjekt;
Prosjektet i rute, noe etterarbeid gjøres siste uken. Vi har vært veldig fornøyd med TT-Teknikk og det arbeidet de har gjort, så vi kjøper en liten oppmerksomhet som takk for jobben. Ta bilde og legge ut på FB. - Sykkelskur:
Vi trenger sårt mer sykkelparkering/sykkelskur, så vi sjekker med arkitekt om de har noen forslag. Sjekker også om noe kan settes opp på utsiden av bakgårdene. - Kablet brannanlegg:
Fått inn flere anbud. - Manglende sluk i leilighet:
Følges opp videre. - Utbygging i Stv.gt 41:
Naboer fått nye tegninger. Representanter fra styret møter dem for tilbakemeldinger. - Merking av stoppekraner:
Gjøres søndag 22. januar. - Velkomstbrev til nye beboere:
Levert ut til beboere som har flyttet inn siste halve året. Følges opp jevnlig. - Snø på loftet i nr. 41:
Beboere meldte inn at det hadde dannet seg noen hauger med snø på loftet. Har vært uvanlig mye/tett snøvær, så sånt kan skje. Noen steder det er litt utett blir dekket med Glava. - Prosjekter i fremtiden:
Styret ser at det neste store vedlikeholdsprosjektet bør bli å ta takene. Bør skje innen 5 år. Informasjonssak på neste GF. Et takprosjekt kan også kanskje bli et energiprosjekt, med de mulighetene som finnes for feks solceller. - Vaktmester:
I høst fikk vi ny vaktmester, så styret avtaler et møte med Vaktmester Andersen hvor vi går i gjennom vaktmesterinstruksen, rutiner for innmelding av saker ol. - Oppfølging etter branninspeksjon:
Arkitekt fått jobben med å tegne nye tegninger av borettslaget, med alle utbygginger som hittil er gjort. Vi oppdaterer utbyggingsinstruksen med at utbyggere i fremtiden må oppdatere vårt digitale tegningsunderlag. - Utbygging i Klokkegården:
Utbyggere blir minnet på at det må ryddes jevnlig utenfor for utbyggingsmaterialer ol. - Til nettsidene:
Ny utbyggingskontrakt, innkallingene til tidligere GF’er, og årmeldingene legges på nettsidene - Neste møte: 14.februar
Tirsdag 20. desember
Tilstede: Nikolai, Erlend, Jorunn, Veronica og Anita Referent: Anita
- Budsjett for 2023: Godkjent og sendt til signering.
- Utbygging Stavangergata 41: Nytt forslag fra utbygger sendes beboere i oppgangen.
- Radonventiler: Saken kan behandles hos Byantikvaren når Radonmannen melder inn hvor eksakt ventilene skal monteres.
- Merking av stoppekraner: En litt kronglete jobb, så den har dratt ut i tid. Vi prøver å få det på plass nå!
- Velkomstbrev: Brevet er lagd for en stund siden, men har ikke blitt delt ut. Komme ri gang nå, og deler ut til de som har kjøpt siste 6 måneder.
- Etterarbeid i fbm brannbefaringen: Vi hadde brannbefaring for et par år siden, og vi jobber oss gjennom oppfølgingspunktene. Nå er arkitekt hyret inn for å digitalisere nye tegninger av bygningsmassen med alle utbygginger. Branninspektør har påpekt eksponerte stålrør på loft, så de vil nå bli kledd inn med gips.
- Rørprosjektet: Går sakte og sikkert fremover etter planen.
- Neste møte: 10. januar
Tirsdag 8. november 2022
Tilstede: Nikolai, Erlend, Jorunn, Veronica og Anita Referent: Anita
- Økonomi: Vi fastsatte neste års økning i felleskostnadene. På grunn av lånet til rørfornyingsprosjektet og generelt økninger i kommunale kostnader ol. blir det et ekstra hopp i år. Vi landet på en økning på 17 %. Av disse er 6% den oppgangen vi justerer hvert år, og 11% pga lånet.
- Energirådgivning: Vi har fått et tilbud og diskuterte dette.
- Sykkelparkering: Med stor økning i antall sykler trenger vi mer plass til sykkelparkering. Vi sjekker mulighetene inne i borettslaget (bakgårder og kjellere), og om noe er mulig utenfor murene. Vi sjekker med kommunen og arkitekt om hva vi kan få til.
- Sikring av sykkelskuret i Klokkegården: Beboer har kontakt med en entreprenør vi kan bruke. Han følger opp.
- Kablet brannanlegg: Vi har fått et tilbud fra Elotec. Vi forbereder sak til neste års generalforsamling.
- Bad som mangler sluk: Under arbeidet med rørprosjektet oppdages det noen feil rundtomkring, blant annet et bad uten sluk. Pga sikkerheten for leiligheten under følger styret opp saken.
- Radon: Radonmannen er klar for å gjøre tiltak der det trengs, men vi må undersøke om det at gården vår står på byantikvarens gule liste gjør at opprettelse av nødvendige ventiler for løsningen vi har valgt lar seg gjøre.
- Kjøp av fellesareal for bod: Beboer har fått fremlagt tilbud fra styret (må kjøpe kvadratmetere inne i den utbygde leiligheten som var tenkt som bod for å få tilgang til bod ute i fellesarealene). Er i tenkeboksen.
- Utbyggingssak i Stavangergata 41: Fortsatt ikke enighet om løsning. Nye tegninger med nok tørkeplass må produseres.
- Planting av fellte trær: Det ble på dugnaden, litt utenom planteplanen, plantet en ny pil i Barnehagegården der det døde bjørketreet ble fellt. Ellers lar vi planting av nye trær bero.
- Ønske om lave smijernsgjerder ved innkjørslene: Ønsket kommer for å markere mer hvor det er ønskelig at folk går. Kan også hindre feilparkering. Hilde i hagekommiteen undersøker.
- Juletre: I fjor ble det kjøpt inn juletrær til alle bakgårdene. Dette ser vi på som et engangstilfelle, så i år blir det bare kjøpt inn ett tre, og vi fortsetter tradisjonen med at det går på omgang med hvilken bakgård som har juletre. Da sparer vi penger og jobb! I år er det Barnehagebakgården sin tur.
- Løv på plenene: Det er sunt for plenene at løvet ligger, så vi har bedt vaktmester om å ikke blåse det bort. Hvis de kan male det opp er det enda bedre!
- Velkomstbrev: Dette har dessverre blitt liggende litt på vent. Vi prøver å få på plass en fungerende rutine.
- Neste møte: 13. desember
Tirsdag 18. oktober 2022
Tilstede: Nikolai, Erlend, Jorunn, Veronica og Anita Referent: Anita
- Økonomi: Bra likviditet.
- Energirådgivning: Hatt befaring med et firma hvor de så på hvilke muligheter vi har til å innføre energibesparende tiltak. De mener vi har en del muligheter, bl.a å legge inn felles varme (noe felles for oppgangene, resten valg for hver leilighet på f.eks radiator/gulvvarme ol). Videre gang er å få en full analyse av borettslaget, muligheter og priser. Vi ber om pris på en sånn analyse. Det er en ganske kostbar investering å legge inn fellesvarme, men det vil kunne redusere strømregningene betraktelig. Saken tas opp i generalforsamling før vi går videre med noe. Det er også en tilskuddsordning fra Enova hvis vi velger å gjennomføre.
- Kablet brannanlegg: Vi venter på tilbud fra Elotec, blitt purret.
- Oppfølging etter radonmålingene: Fått tilbud på innstallering av 11 radonstøvsugere, ca. 310.000,-. Elektrikerkostnader kommer i tillegg. Trengs ikke å behandles i gen.fors. Innebærer at luften trekkes ut gjennom ventiler. Siden vi er på Byantikvarens gule liste må vi sjekke at det er greit. Jobben kan gjøres i løpet av få dager. Vi lager informasjonssak når jobben gjøres, med noen andre tips for å redusere radonnivåene.
- Kjøp av fellesareal: Vi behandlet sak om ønske om å sette opp en ekstra bod på fellesareale. Må behandles på gen.fors.
- Sykkelskur i Klokkegården: Det har vært et par tyverier fra sykkelskuret i Klokkegården. Det har kommet ønske om bedre sikring av dette, og styret sier ja til en rimelig løsning med porter.
- 70 år = Fritak fra dugnad: Vi har hatt en litt sovende regel om at de over 70 slipper å betale hvis de ikke deltar på dugnader, så da har nok noen blitt belastet allikevel. Vi gjør nå denne regelen tydeligere, og skal prøve så godt vi kan å markere dugnadsdeltakelse på denne gruppen i listene vi rapporterer inn til OBF.
- Julebord: Styret har ikke hatt julebord på mange år, så nå er det på tide! Satt dato i januar.
- Parkering i bakgårdene: Det har vært mye parkering av håndtverkere i Klokkegården. Vi sender påminnelse om at disse må parkere utenfor borettslagets område.
- Godkjenne fakturaer: Fakturaer kan godkjennes med en gang de kommer, belastes ikke før forfall, så for at ikke noe skal gå over tiden er det best å godkjenne alt med en gang det kommer!
- Dusj/toalettbrakke i veien: Har bært litt preg av mye bruk de siste ukene, men nå er det mange færre som er avhengig av dem, så da vil det nok bli bedre. Vi følger opp generelt vedlikehold av brakka.
- Befaring i Stv.gt 41: Vi var på befaring på loftet i Stavangergata 41 ifm pågående søknad om utbygging.
- Neste møte: 8. november
Tirsdag 13. september 2022
Tilstede: Nikolai, Erlend, Jorunn, Veronica og Anita Referent: Jorunn
- Drift og økonomi:Alle styremedlem må signere signeringsavtalen med banken. Se e-post fra Handelsbanken.
- Ny vaktmester: Christina. Anita må oppdatere nettsiden. 45253557, e-post christina@vaktmesterandersen.no
- Kontaktskjema på nettsiden har sluttet å funke: Fjerne kontaktskjema fra nettsiden og bare legge til lenke med kontakt@bbor.no. Skrive en sak på dette: dersom folk har prøvd å kontakte oss via denne, så kan det hende at dette ikke har kommet frem. Ta kontakt på nytt via e-posten over.
- Utbygging: Stavangergata 41. Ny plantegning. Ny befaring. Ny ansvarlig for utbyggingssaker.
- Energirådgivning: Nikolai har tatt kontakt med åtte selskap. Ingen som har tid. Han jobber med å få satt en dato til våren.
- Stoppekraner: Markere med lapper. Nikolai og Jorunn setter lapper på lørdag 17.09.22
- Høyt vanntrykk: Nikolai i dialog med en rørlegger. Teste vanntrykket og muligens sette på ventil. Teknisk rør.
- Velkomstbrev: Erlend holder i dette.
- Dugnadsdeltakelse: Erlend har lagt inn dugnadsdeltakelse for sommer 2022. Denne er ikke endelig. Erlend må lage et eget excelark som Jorunn sjekker og fyller inn i. Jorunn sender til OBF på slutten av året.
- Ny grill: Jorunn bestiller ny. Til høstdugnad.
- Flere sykkelparkeringer: Få noen arkitekter som kan se på hva vi bør gjøre. Kan vi ta av arealer utenfor «murene»? Hvis vi bygger med tak så får vi dekket halvparten av Oslo kommune. Nikolai sender en epost til flere arkitekter og hører om noen kan ta en befaring. Hva er mulig å gjøre, og hva kan vi få disp på? Kan vi få penger til prosjektering- Erlend sjekker. Må i så fall tas i genfors.
- Rørprosjekt – sluk på våtrom: Må få dette fikset. Nikolai sender e-post til beboer.
- Radon: Nikolai har hatt befaring. 11 tilfeller, 10 oppganger totalt. Radonsug, en slags støvsuger, som suger opp luft fra fundament (graves ned i «bakken» 1,5 m) og ut av bakgården. 10 stk. veil. pris 40 000kr per stk, men kan få kvantumpris. Ikke farlige verdier, men over terskel. Kostnad borettslaget må ta. Plassere dem i fellesarealer under fundamentet. Unngår resonans/støy. Slik det ser ut nå så slipper de å gå inn i leiligheter. De kommer med full rapport og tilbud. Nikolai ser på andre leverandører også med tanke på pris.
- Rørprosjekt: I et par tilfeller har man plassert varmtvannstanken foran stakeluker og andre luker man må ha tilgang til. Kan forekomme at for at man i fremtiden må flytte varmtvannstanker. Vi må se nærmere på dette: tilpasse med ny luke eller flytte for å få tilgang til etablerte luker. I utbyggingssaker står det svart på hvitt at man skal holde atkomst til felles luker «fri atkomst». Vi må se på dette sammen med TT, og ta stegene som kommer.
- Vaktmestersaker: Bobler på vegg i barnehagebakgården er fikset. Etterisolering på loft i 29 er tettet. Porter er rettet og fikset. Gjenstår: hull i taket i barnehagebakgården og ny asfalt.
- Dørklokkeskilt: Inger overrekker maskin til Nikolai.
- Dugnad 15.oktober: Møte hagegruppa 20. september. Kombinere med utekino – Randi ordner. Jorunn annonsere på FB at det blir dugnad. Lage nettside.
- Neste møte: 18. oktober
Tirsdag 9. august 2022
Tilstede: Erlend, Anita, Nikolai, Jorunn og Veronica Referent: Anita
- Vaktmester: Vaktmester Tommy har sagt opp i Vaktmester Andersen og slutter 31. august. Erstatter kommer.
- Radon-målingen: Jobber med å nå alle med resultatene. Ta kontakt med styret hvis du er av de som ikke har fått resultatene! Det blir befaring hos de som hadde verdier over grensen.
- Trær: Treet i Paviljonggården, i hjørnet ved nr. 37, som vi skulle følge med på, ser bra ut. Ingen tegn på at det er i dårlig forfatning. Vi jobber med erstatning av fellte trær.
- Utbyggingssaker: Oppfølging av pågående saker.
- Klimatiltak: Styret kontakter tilbydere og innhenter tilbud.
- Utleie: Vi jobber med oversikt. Styret vil ta kontakt der vi ikke har mottatt søknad om utleie.
- Vipps-konto: OBF jobber med en løsning.
- Nabolagsfestival: Søndag 28. august. Program i alle bakgårdene. Annonsert på FB, oppslag og nettsidene. Alle kan invitere venner og familie. Hvis det skulle bli veldig dårlig vær kan det være at et par av konsertene blir flyttet til uken etter, mens alt det andre går etter planen.
- Markere stoppekraner: Har stått på planen en stund, vi følger opp.
- Velkomstbrev til nye beboere: Stått på planen en stund. Prøver å få i gang distribusjon nå.
- Hellene ved søppelkassene: Vi gir opp å få det fikset av de som gjorde arbeidene, så vi fikser selv.
- Klage fra borettslag i Holmestrandgata: Beboere i vårt borettslag har kastet søppel i deres søppelkontainere. Dette skal IKKE gjøres. Søppel fra vårt borettslag skal kun kastes i våre søppelkontainere i den lille veistubben. Vi lager sak på Facebook.
- Rørprosjektet: Alle må være obs på at vannet vil være avstengt også i de ukene det jobbes med bunnledningene. Det kommer ikke så godt frem i informasjonsbrosjyren som deles ut.
- Utstyrsdeling i borettslaget: Vi ser på muligheten for å opprette en ordning for utstyrsdeling i borettslaget. Både som et praktisk tiltak, men også som et miljøtiltak. Undersøke om det er midler å få til dette.
- Brannvarslingsanlegget: Det trådløse, seriekoblede anlegget vi har i dag er både veldig ressurskrevende å vedlikeholde, og det er dyrt med batteribytter. Styret ønsker å undersøke muligheten for å bytte til et seriekoblet, kablet anlegg i stedet for. Styret innhenter tilbud fra leverandører. Tar det opp som sak på GF 2023.
- Rotteplager: Rotteplager enkelte steder i borettslaget. Jobbes med saken.
- Dugnad + utekino: 15. oktober
- Neste møte: 13. september
Tirsdag 14. juni 2022
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai, Jorunn og Veronica Referent: Anita
- Nytt styremedlem og fordeling av ansvarsoppgaver: Inger går ut av styret og Veronica Solheim kommer inn. Takk for en kjempejobb Inger og velkommen til Veronica! Fordeling av ansvarsoppgaver ser nå sånn ut: – Anita: nett og kommunikasjon, vaskeri og utleie – Erlend (styreleder): administrasjon, drift, hms og økonomi – Jorunn: uteområder, dugnad og sosialt – Nicolai: bygningsmasse og vedlikehold (rørprosjektet ut 2022) – Veronica: utbygging
- Fordeling av styrehonorar: Honoraret er nå på 250 000,-. Det deles i 6 deler, med 2 deler til styreleder og en del til de 4 andre.
- Radonmåling: Radonmåling i hele borettslaget er nå gjennomført for første gang. Målere ble delt ut til alle i første og andre etasje, og ganske mange leverte inn målerene for registrering. Noen enheter (4) har over 200 Bq/m3 (som er øvre grense) og noen (6) har verdier i grenseområdet. Tiltak bør derfor settes inn, spesielt for de med over 200. Nicolai følger opp og kontakter Radonmannen, samt de enhetene med for høye verdier. Tiltak som må settes inn i utbygde kjellere vil måtte skje på eiers bekostning hvis det er mindre enn 5 år siden utbyggingen skjedde.
- Planting av nytt tre som måtte felles: Jorunn kontakter arborist og undersøker.
- Knuste heller foran søppelkassene: Enklest at vi kjøper inn heller og fikser det selv på dugnaden.
- Etterisolering: Fått inn 3 anbud. Gå for Enova. Der må vi gi tilbakemelding på hva vi vil ha undersøkt av tiltak og vi ønsker dette: lokal energiproduksjon og energireduserende tiltak.
- Utleie: Dårlig respons på utsending av brev. Følge opp de leilighetene vi vet at andelseier selv ikke bor i. Oversikt over utleie fører vi selv og legger på Teams.
- Mange småting som må utbedres: Glippe i isolasjon i nr. 39, lekkasje i nr. 29, portal med sprekk, fikse trapp, lekeplassen, rette opp stenger i port og male, vannboble på veggen i 31. Nicolai går befaring med vaktmester Tommy.
- Vippskonto: Må opprettes
- Lyslenker i bakgårdene: Vi har hatt meningsmåling på FB om lyslenkene skal henge oppe hele året eller kun på vinteren. Flertall for at de kan henge oppe hele året. Det gir både stemning og det gjør bakgårdene lysere sånn at vi feks hindrer tyveri. Så de som ønsker det kan da slå på lysene igjen.
- Asfaltering i bakgårdene: Hull i barnehagegården og i paviljonggården bør utbedres. Koster 16000,- Vi bestiller arbeidet.
- Nabolagsfestival: Borettslaget fikk penger av bydelen for å lage en nabolagsfestival, og søndag 28. august skjer det.
- Merking av stoppekraner: Vi har skiltene, Nicolai tar jobben.
- Velkomstbrev til nye beboere: Brevet ligger klart på Teams, ev oppdateres hvis noe nytt har blitt aktuelt. Erlend begynner nå å dele ut.
- Vise frem leiligheten din?: Undersøker om vi kan få til en visningsrunde med åpent hus for å se borettslagets mange forskjellige leiligheter. Frivillig!
- Dugnad: Regnskapet for vårdugnaden ble på 34.000-, Bør sette datoer for et helt år på starten av året eller tidligere, så kan alle planlegge for når det blir dugnad, sommerfest ol. Sommerdugnaden + sommerfest kommer litt sent i år, fredag 1. juli.
- Nysådd gress: Planen var å beholde sperrebåndene til over sommeren, men de har sakte men sikket forsvunnet en del steder, og vaktmester har klippet det. Så da kan plenene tas i bruk, men de sperrebåndene som fortsatt er der lar vi være.
- Informasjon/kommunikasjon: – Oppdatere oversikt over nytt styre på nett og på oppslag i oppgangene – Legge ut protokoll fra generalforsamlingen på nett. – Lage sak om dugnad på nett og lyslenker i bakgårdene på FB. – Beboermapper i forbindelse med rørprosjekt må distribueres til alle som ikke har fått det ennå.
- Neste møte: Tirsdag 9. august
Tirsdag 8. mai 2022
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai og Jorunn Referent: Anita
- Vask av midlertidige sanitærbrakker: Foreløpig plan er at de vaskes 1 gang i uka. Vi følger med på om det er nok, hvis ikke ber vi om at det vaskes litt oftere. Foreløpig ser det bra ut.
- Dugnad: Veldig bra oppmøte og innsats av alle på dugnaden 30. april! Mye ble gjort, spesielt med såing av gress både inne i bakgårdene, men også på alle gressområdene rundt borettslaget. Pga kontainere og vanningsbegrensningene blir ikke plenene utenfor 37 og bortover tatt før neste år. Ved neste dugnad bør oppgavene deles inn i større/mindre oppgaver når arbeidet fordeles sånn at vi passer på at de store/viktigeste oppgavene blir fordelt. Vårdugnaden ble den «store» dugnaden på denne siden av sommeren, men vi bør ha en til før sommeren, med en liten sommerfest. Foreløpig har vi ikke funnet en dato som passer, men vi jobber med saken!
- Merking av stoppekraner: Vi har skilt for merking, så styret tar nå en runde i alle kjellere for å få merket disse tydelig.
- Økonomi: Økonomien er god, vi har litt til overs, så vi ser på om det er noen små prosjekter som kan settes i gang.
- Generalforsamling: Vi gikk i gjennom alle sakene til generalforsamlingen 12. mai.
- Trær i borettslaget: Etter felling av svenskeasal i veistubben og bjørk ved nr. 29 ser vi på om vi planter nytt. Vi undersøker om vi er pålagt dette siden gården står på gul liste hos byantikvaren. Hvis det plantes nytt i veistubben blir det en ny svenskeasal siden resten av alleen består av dette. Vi følger også med på bjørka i hjørnet ved nr. 37 i paviljonggården. Kontakter Aker trepleie hvis vi ser at treet ikke ser friskt ut.
- Etterisolering av bygningsmasse: Kan søke støtte hos Enova, men først må noen selskaper kontaktes sånn at vi får et overslag over hva det vil koste å gjøre dette og ev andre miljøtiltak. Søknad kan så sendes til Enova. De dekker opp til 400.000, borettslaget må dekke 50.000. Vi jobber videre med saken.
- Utleie: Styret sendte ut brev til alle andelseiere tidligere i vår med oppfordring om å sende inn skjema hvis man leier ut, eller tenker å leie ut. Dette gjelder også hvis leiligheten disponeres av familiemedlemmer. Utleie er stort sett uproblematisk, men styret må vite hvilke leiligheter som leies ut ut fra et HMS-perspektiv. Vi er også pålagt i borettslagsloven å føre oversikt over dette. Vi fikk inn 2 søknadet i forbindelse med brevet, så da mangler det fortsatt søknader. Vi må derfor jobbe videre med kartlegging, ved å kontakte beboere direkte, legge brev i postkasser osv. Styreleder svarer de som har sendt søknader.
- Stenge av veisnutt om sommeren for velferdstiltak: Vi følger opp dette neste år. Vanskelig i år pga blant annet rørfornyingsprosjektet.
- Bygningsmasse og utearealer: Disse sakene jobbes det med: brannanlegget i Stvg. 29, pipeløp i Bergensgata 24c, måling av vanntrykk, bobler på grunnmur i 31 (vaktmester), portene males og stenger rettes opp (vaktmester), fixe utetrapp i Bergensgata 20 (vaktmester), fixe asfalt i bakgård (vaktmester), påkjørt utelys fixet, skifte ut siste kjellervinduer som gjenstår etter fasaderehabiliteringsprosjektet. Står to ekstra vinduer i vaktmesterboden. (Malerkompagniet kontaktes).
- Utbygginger: En del pågående saker. Kontraktsmøter gjennomført. Venter på ferdigstillelse av flere prosjekter. Arbeid med alle utbyggingssakene som skal opp på genfors er gjort.
- Bydelsfestival: Mulig bydelsfestival i juni. Mer info kommer.
- Parkering: Vi følger opp parkering i bakgårdene og foran portene med å legge parkeringslapper på bilene. Infosak lages også på nettsidene og postes på FB. Vi ønsker så lite parkering som mulig i bakgårdene, derfor følges dette ekstra opp.
- Vipps-konto: Vi oppretter en bedriftskonto sånn at vi enklere kan administrere utlegg.
- Lyslenker i bakgårdene: Det har kommet ønske fra noen beboere om at lyslenkene skrus av og kun er på i tiden rundt desember. Vi lager en poll på FB hvor folk kan si sin mening.
- Nabolagsfestival: Vi fikk tildelt penger fra kommunen for å lage nabolagsfestival. Mulig dato i august. Undersøker booking av artister (i borettslaget?) Mer info kommer.
- 17. mai: Det arrangeres tog (kl. 14) og langbord for alle beboere som ønsker å delta. Arrangement-side ligger på FB.
- Velkomstbrev for nye beboere: Velkomstbrevet er laget, styreleder følger opp med å dele ut.
- Julebord/avslutning: Koronaen har satt en stopper for dette de siste årene, men nå prøver vi å få til en samling med både avtroppende og påtroppende styremedlemmer. Finner en dato som passer!
- Neste møte: Tirsdag 14. juni
Tirsdag 5. april 2022
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai og Jorunn Referent: Anita
- Gjennomgang og forberedelser av agendaen til generalforsamlingen 12. mai.
- Soilrør: Vi har nå fått informasjon om oppstart, fremdriftsplan og planlagt informasjonsmøte. Vi ser at oppstart kommer litt for raskt etter påske og dermed med for kort varsel til beboerne, så vi kontakter TT-Teknikk og hører om de kan forskyve litt.
- Dugnad: Mye er i boks, resten avtaler vi digitalt frem mot dugnaden 30. april.
- Neste møte: 10. mai
Tirsdag 8. mars 2022
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai og Jorunn
- Soilrør: Vi har signert med TT-Teknikk AS, og har fått tilbud om finansiering fra Handelsbanken. TT-Teknikk lager fremdriftsplan og avholder infomøte med alle andelseiere samlet.
- Vannlekkasje fra balkong: Pågående prosess. Litt skader på fasade, Gjensidige er på saken.
- Trær og trefelling: Aker Trepleie feller svenskeasalen onsdag 9/3. Starter sånn 0730. Når det gjelder bjørka på innsiden av porten inn til Paviljonggården så følger vi med på bladsprett og sånn utover våren og tar kontakt med dem hvis vi ser at treet må undersøkes nærmere for råte. Når det gjelder planting av nytt tre /nye trær så står vi på Byantikvarens gule liste og vi er derfor pålagt å plante nytt.
- Radonmåling: Målingene er godt i gang, og det virker som om de fleste hvertfall har tatt inn målerne som har blitt gitt ut.
- Utleie: Vi har skrevet brev som skal sendes ut til alle andelseiere for å kartlegge utleie i borettslaget.
- Sommerstenging av veistubb uten navn: Styret undersøker potensiell enveiskjøring fra Bergensgata retning Stavangergata.
- Frivillighetsmidler: Ikke fått tilbakemelding ennå.
- Parkering:
Vært mye rot i bakgårdene den siste tiden fra utbygginger og parkering av håndtverkere. Spesielt Barnehagegården er preget av dette. Vi strammer inn på parkeringen, og trykker opp gule lapper som legges på parkerte biler foran porter og i bakgårdene.
- Vaskeriet: Vi har hatt årlig vedlikehold på maskinene i forbindelse med vedlikeholdsavtalen vi inngikk tidligere i år. Han byttet da 2 defekte varmeelementer og et defekt/slitt lofilter på tørketrommelen. Ellers så det greit ut.
- Neste styremøte: Tirsdag 5. april
Tirsdag 8. februar 2022
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai og Jorunn Referent: Anita
- Soilrør: – Vi må ha en ekstraordinær generalforsamling for godkjenning av lån til finansieringen av soilrør-prosjektet. Kan ha den på Zoom. – Forslag om at Christoffer V. i Bergensgata 18 trer inn i styret i perioden 2022-2023 for å bistå i soilrør-prosjektet. Behandles på ordinær generalforsamling. – Møte neste uke hvor styret går inn for hvilket firma som skal ta jobben.
- Nye lys på loftene: – Noen av lysene er sluttsjekket, vi sjekker resten.
- Utekontakt i Paviljonggården: – Ny kontakt er montert.
- Lekkasje i Stavangergata 35: – Malerkompagniet skal opp med lift for å sjekke.
- Sjekk av trærne: Vi har fått rapporten fra Aker trepleie etter deres gjennomgang av alle de store trærne i borettslaget, og her er noen punkter: – Svenskeasalen ved porten inn til Paviljonggården ved nr. 37 er dessverre så syk at den må felles. Aker trepleie tar jobben. Vi informerer beboerne. – Tilstanden til bjørketrærne varierer fra god stand, til at de kanskje er i avviklingsfasen, til at ett av trærne må følges opp og sjekkes nærmere for å se hvor dårlig stand det er i. – Trær som felles erstattes av nye trær. – For at trærne skal leve lange liv må de «plages» minst mulig. Graving ved f.eks drenering må planlegges nøye for å ikke skade trærne.
- HMS-runder: – Blitt forsinket pga sykdom.
- Radon-måling: – Poste påminnelse om at 15. februar er aller siste frist for å legge ut radon-målerne.
- Benkene i Klokkegården: – Blir fikset etter vinteren.
- Huskene i Paviljonggården: – Underlaget er litt hardt. Bør fjernes noe stein, legges nytt underlag? Mulig dugnads-jobb.
- Ødelagte heller ved søppelkassene: – Styret har purret Flexcom pga de ødelagte hellene ved søppelkassene etter gravearbeidet. Ikke fått svar. Mulig vi må fikse det selv.
- Etterisolering: – Det er for tiden høye strømpriser, så vi undersøker pris på etterisolering av leilighetene. Sjekke om vi kan få noe støtte fra Enova.
- Nøkkel til papirdunken: – Alle styremedlemene har nå nøkler til kontaineren.
- Utleie i borettslaget: – Som et ledd i borettslagets HMS-arbeid skal vi kartlegge hvilke leiligheter som per dags dato er utleid, og videre følge opp rutinene/reglene for utleie i borettslaget. Ved f.eks brann er det viktig å vite hvem som bor i leilighetene! Det er altså lov å leie ut for en 2-års-periode, men alle må søke styret når man ønsker å leie ut. – Vi sender brev til alle andelseiere via OBF – Amnesti for de som i dag leier ut, men ikke har søkt. Leieperiode starter fra vi får søknaden.
- Ubenyttede fellesarealer: – Vi ser på mulighetene for å utnytte tomme fellesarealer bedre, f.eks til samlingslokale for beboerne.
- Sommerstenge veistubb?: – Styret ser på mulighetene for å sommerstenge veistubben mellom gårdene våre. Området kan da benyttes på en annen måte enn i dag.
- Frivillighetsmidler: – Styret har søkt kommunen om 74.000,- i frivillighetsmidler til f.eks en nabolagsfestival, konserter, foredragsholdere, sommerfest eller liknende. Søkt midler med tanke på å bidra til godt naboskap i området, og å gi folk en mulighet til å bli kjent o.l. – Håper på svar før påske!
- Paviljongen: – Vi ønsker å se på muligheten for å oppgradere paviljongen litt for å f.eks gjøre det mulig å bruke den på vinteren. Vi sjekker hva det vil koste.
- Skjemmende isolasjonspapp: – Beboer melder om at det stikker opp noe skjemmende isolasjonspapp ved en av leilighetene i Paviljonggården. Må fjernes. Utbygger fått beskjed.
- Brannsystem i en av oppgangene: – Virker som det er dårlig signal enkelte steder. En beboer mener systemet ikke har slått ut på røykfyllt leilighet. Skal slå ut på både røyk og flamme. Saken følges opp. – Lage sak hvor vi minner om at brannsensorene aldri skal røres av beboerne. Det er ingenting vi selv kan fikse med sensorene, så det er ingen grunn til å prøve å åpne eller ta de ned.
- Ordinær generalforsamling: – GF i mai, varsel 6 uker før. – 1. april er frist for å sende inn saker. – 2 av styremedlemmene er på valg. Valgkomiteen rekrutterer nye mulige medlemmer.
- Dugnad: – Vårdugnaden blir lørdag 30. april.
- Neste styremøte: 8. mars
Tirsdag 11. januar 2022
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai og Jorunn Referent: Anita
- Budsjett: Siste tallene for 2021 viser at vi går med ca. 500.000 i overskudd.
- Soilrør: Ikke fått inn flere anbud, så da inngår vi straks avtale med det firmaet vi har fått tilbud fra. Styret jobber med finansieringen av prosjektet (lån). Ramme for finansieringen godkjent i GF tidligere.
- Lys i fellesvaskeriet og dobbelstikkontakt i paviljongen: Elektriker fra Caverion bestilt for jobben.
- Felling og sjekk av trær: Bjørka ved Stavangergata 29 er nå felt, og Aker trepleie holder på å sjekke tilstanden til de andre trærne.
- Telia-prosjektet: Alt planlagt arbeid er nå fullført, men Flexcom jobber fortsatt inn mot noen leiligheter for diverse feilretting.
- Vaskeriet: Inngått serviceavtale for årlig vedlikehold.
- HMS: Vi starter med HMS-runder i uke 3 (utsatt pga sykdom)
- Radonmåling: Vi setter i gang nå. Vi kjøper inn måleutstyret, deler ut og samler inn. Gjelder alle som bor i U, 1. og 2. etasje.
- Nøkler til avfallskontaineren: Nøkler er kjøpt inn.
- Anbud trappevask: Vi har sjekket prisen vi betaler for vasking på fellesarealer og ser at det er et såpass godt tilbud at det ikke er noen vits i å hente inn nye anbud.
- Hull i isolasjon (sak fra beboer): Det er meldt inn at det er hull i isolasjonen på loftet i Stavangergata 39, og at det derfor må fyres ekstra for å kompensere. Vi ser på saken.
- Parkeringslapper: Vi har trykket opp lapper til å legge på biler som parkerer foran portene. Parkeringsforbudet i bakgårdene tar vi opp senere som en egen sak.
- Oppussing av benker i Klokkegården: Nye planker er bestilt.
- Branntetting i kjellere: I brannsikkerhetsgjennomgangen for en stund siden var dette et av punktene vi måtte utbedre. Firesafe har nå gjort denne jobben.
- Oversikt over utleie i borettslaget: Henvendelse sendt OBF, venter på svar.
- Endring av vedtekter: Det har kommet inn et forslag om en endring i vedtektene i forbindelse med utbygginger. Vi tok en første gjennomgang av forslaget. Følges opp.
- Informasjon/nett/FB: – Lage sak på nett og FB om de tre alternativene vi har i Telia-abonnementet vårt. – Legge ut informasjon på nett og FB i forkant av planlagte HMS-runder. – Lage sak på nett og FB om radonmåling. – Lage film på FB om kasting av papp og papir, og nøkkel til papirdunken.
- Neste styremøte: Tirsdag 8. februar
Tirsdag 7. desember 2021
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai og Jorunn Referent: Anita
- Felleskostnader 2022: Denne gangen justeres felleskostnadene kun utfra en KPI-justering på 3,5%.
- Soilrør: Vi innhenter anbud, blir snart spikret hvilket vi går for. Det blir kalt inn til informasjonsmøte for beboere når avtalen og planene er klare. Regner med oppstart sommeren 2022.
- Lys på loft: Ferdigmontert av Grønn Strøm.
- Telia-prosjektet: Går fremover. Telia skal inn i alle leiligheter i januar. Alle ting som må rettes opp i etterkant av graving ol er meldt inn til Flexcom/Telia.
- Fellesvaskeri: Problemene vi hadde tidligere med betalingen ser ut til å ha løst seg. Har kontaktet Electrolux for å få på plass en årlig vedlikeholdsavtale.
- HMS: Skal i gang med sjekklister i januar
- Budsjett: På grunn av noen uforutsette utgifter mot slutten av året ser budsjettet ut til å gå i 0.
- Nøkler til papiravfallscontainer: Erlend trykker opp flere nøkler
- Anbud på renhold: Inger sjekker pris og ser om vi henter inn nye anbud.
- Radonmåling: Undersøker om vi rekker å gjøre det i vinter, da settes det i gang på nyåret.
- Sprekk i muren inn til Paviljonggården: Sprekken er kun kosmetisk og utgjør ikke noen fare. Fikses til våren.
- Utbyggingssak i Bergensgata 24 C: Ekstraordinær generalforsamling 14. desember hvor nye tegninger blir lagt frem.
- Revisor: Ny revisor ble valgt på ektraordinær generalforsamling 30. november. Revisorfirmaet SLM Revisjon ble valgt.
- Dugnadsgebyr: Deltakerlistene for 2021 sendt iunn, så da vil dugnadsgebyret komme senere i 2022.
- Julegrantenning: Arrangementet var en stor suksess, med mange fornøyde fremmøtte!
- Løvblåsing: Det har kommet spørsmål om det er nødvendig med så hyppig løvblåsing i borettslaget. Styret gir beskjed til vaktmester at de kan ta ned frekvensen noe.
- Oppussing av benkene i Klokkegården: Står på oppgavelisten til vaktmester.
- Skadedyr: Leilighet som hadde rotte i taket: Da skadedyrkontrollen til slutt åpnet opp fant de ikke rotta, og den var mest sannsynlig inntørket og lukten hadde gitt seg. Bod med borebille: Tiltak med avfukting blir gjort til våren.
- Forslag på FB om navneendring til Bjølsen hageby: Dette er ikke noe styret tar tak i.
- Informasjon: Oppdatere informasjon på nett om nytt medlem i hagegruppa
- Oversikt over utleie i borettslaget: På grunn av sikkerhetsårsaker bør vi ha en oppdatert oversikt over hvilke leiligheter som leies ut. Utleie er lovlig, men det må meldes til styret. Vi innhenter hjelp fra OBF på hvordan vi skal gå frem for å få denne oversikten.
- Neste styremøte: Tirsdag 11. januar.
Tirsdag 16. november 2021
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai, Jorunn, og 4 beboere i Bergensgata 24c på sak 1 Referent: Anita
- Utbyggingssaker: – 2 andelseiere i Bergensgata 24c presenterte utbyggingssakene sine på nytt for styret grunnet endringer i opprinnelige tegninger som tidligere er godkjent i generalforsamlingen. Styret diskuterte saken i etterkant, og konkluderte med at vi må innhente råd fra jurist i OBF om styret kan godkjenne nye tegninger eller om det må innkalles til en ekstraordinær generalforsamling. – Utbygginger: Styret har gjennomført flere sluttbefaringer siste tiden.
- Bygningsmasse og vedlikehold: – Det er funnet en død rotte i taket hos en andelseier, og det har blitt en forsikringssak. Styret bestemte at borettslaget betaler egenandelen på forsikringen. – Borebille-angrep i en av bodene: Saken har vært undersøkt, og det skyldes fukt i boden. Ikke funnet andre steder, og det gjøres fuktutbedringer i berørt bod. – Soilrør: Vi har innhentet et anbud på jobben, og det ligger an til at det ikke trenger å bli alt for inngripende og dyrt. Vi innhenter et par anbud til. Mulig oppstart av jobben en sommeren 2022. Vi må forberede oss på at bad ikke vil være tilgjengelig i kortere perioder, og at det blir satt opp midlertidige løsninger ute. Styret kommer med mer informasjon når vi har inngått en avtale. – Mer lys på loftene: Vi går for enkel løsning. – Sprekk i porten inn til Paviljonggården: Sprekken blir reparert. Denne sprekken har blitt reparert en gang tidligere også, så vi følger med på tilstanden til porten videre.
- Uteområder: – Hagegruppa: Tonny skal flytte, og går derfor ut av hagegruppa. Hilde V. i Bergensgata 18b blir nytt medlem for Paviljonggården. – Gressklipper, lekeapparat og branndør er solgt på Finn eller donert bort. – Felling og sjekk av trær: Bjørka ved Stavangergata 29 blir felt, og det blir gjort kronesjekk på de resterende bjørketrærne og trærne ute i veien 10. og 11. januar. Andrew J. i Bergensgata 24c overtar det fellte treet for ved. – Medlemmene i hagegruppa får en julegave som påskjønnelse for det arbeidet de legger ned i bakgårdene våre. – Liste over alle dugnadsdeltakere i 2021 må lages. Vi samler inn infoen og får det sent over til OBF.
- Vaskeri: – Nye problemer med betalingen har blitt meldt inn, og vi har tatt en ny gjennomgang. Problemet er mest sannsynlig at betalingskort krever pin-kode hver 10-20 gang man bruker det. Korte stans pga nettverk og programvare kan også forekomme. Informasjon om problemet og løsning er postet på nettsidene, på FB og som oppslag i vaskeriet.
- Informasjon: – Vi har laget et velkomstbrev med nyttig informasjon til nye beboere. Styreleder legger i postkassen når nye beboere flytter inn.
- Sosialt: – Julegrantenning: Felles arrangement på søndag 28. november klokka 1730. Det blir kjøpt inn et stort tre til Klokkegården (deres tur i år), og to mindre trær til de andre bakgårdene + lyslenker. Godteri og annet er også innkjøpt, og nissen har bekreftet deltakelse!
- Neste styremøte: 7. desember
Tirsdag 12. oktober 2021
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai og Jorunn Referent: Anita
- Økonomi: – Økonomien ser bra ut. Flere store prosjekter har blitt billigere enn forventet.
- HMS: – Vi inngår vedlikeholdsavtale for fellesvaskeriet (i tillegg til serviceavtalen vi allerede har). – På grunn av brannfare må iSekker og annet avfall i forbindelse med oppussinger ikke lagres inntil husveggene! Styret følger opp.
- Fellesvaskeriet: – Vi har hatt service, og betalingsautomaten er nå låst til en fast nettleverandør. Ikke meldt om flere problemer etter at dette ble gjort.
- Uteområder: – Orientering om forberedelsene til dugnaden 16. oktober. – Vi har fått et anbud på felling av bjørken utenfor nr. 29, samt kronesjekk og beskjæring av de resterende bjørkene i borettslaget. Vi går for anbud, men de må også ta ev. kronesjekk av trærne ute i veien (som ikke var med i anbudet) når de kommer med lift for å se på bjørkene. – Borettslaget eier to hekkesakser som kan benyttes, en elektrisk og en som går på bensin. – Nøkkel til papirdunkene (for å løse opp i propp) legges på sted andre også har tilgang. Info på FB. Ev. spør styret. – Det ble knust noen heller foran søppel- og papirdunkene under graving for Telia-prosjektet. Styreleder følger opp. – Benkene i Klokkegården trenger noen nye planker, så det vil bli bestilt. – Snøfreseren er solgt for 4.000,- Gressklipper, lekeapparat og branndør legges også ut. – Det er mye parkering i bakgårder og foran portene. Vi tar det som en egen sak på neste styremøte. Inntil videre følger vi opp parkering foran portene.
- Bygningsmasse og vedlikehold: – Det har kommet en stor sprekk i muren ved porten inn til Paviljonggården (den nordlige porten). Kan se ut som noen har kjørt i porten. Vi sjekker om det må sikres og ev. mulighet for forsikring. – Innstallering av lys på loftene: Sett på tilbud med sensor og LED-lys, men vi ber heller om tilbud på den typen lamper vi har i dag. – Det har vært røykutslag i leilighet i Bergensgata 24c når nabo har fyrt i peisen. Fyreforbud i oppgangen inntil feilen er utredet og utbedret. – Soilrør: Vi tar kontakt med firma for å starte jobben med utbedring av soilrørene. Video av rørene for noen år siden viste skader.
- Sosialt: – Høstfest etter dugnaden 16. oktober. – Julegrantenningen blir første søndagen i advent. Juletre, ev. en juletrefot for utendørsbruk, og gløgg og godteri kjøpes. Julenisse skaffes, og borettslagskoret er i gang med øving!
- Valg av ny revisor: Vår revisor gjennom mange år, Hedmark Revisjon, har gått av med pensjon og vi må derfor velge ny revisor. OBF ordner mye av prosessen, men styret må komme med en anbefaling av tre kandidater som har kommet med anbud. De tre er: SLM Revisjon AS, Revisjonsforetaket Blåberg AS og Alpha Revisjon AS. Styret er enig om å anbefale SLM Revisjon. Styret vil videre innkalle til en ekstraordinær generalforsamling (digital) hvor ny revisor blir valgt. Innkalling kommer per e-post.
- Informasjon: – Alle nye beboere skal få et informasjonsskriv i posten. – Trykke opp lapper til å legge på biler som parkerer foran porten.
- Neste styremøte: 16. november
Tirsdag 31. august 2021
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai og Jorunn Referent: Anita
- HMS: – Dette arbeidet tas nå tak i. Sjekklister styret skal bruke når vi skal utføre HMS-runder er opprettet. Rundene vil skje med ulik hyppighet, så det vil også bli utarbeidet en frekvensplan. Rundene blir fordelt mellom styremedlemmene. Vaktmester har allerede en del av punktene på sin faste liste, så vi må også få oversikt over hva de sjekker og hva vi sjekker. – Papirbeholderen blir ofte full, men som regel er det dårlig sammenbrettet papp som lager propp. Vi har nøkkel så vi kan dytte pappen ned, men for å unngå dette er det viktig at alle påser at pappen brettes som den skal før den kastes. Sak på FB for å minne om dette. Lager en ordning med flere nøkler så flere kan fikse propper i papirdunken.
- Utbyggingssaker: Informasjon om status for prosjektene.
- Dugnad: Høstens dugnad blir lørdag 16.oktober kl. 11.00, og det blir en vanlig 1-dagsdugnad. Jorunn (ny dugnadsansvarlig) skal ha møte med hagekomiteen 14.september for å planlegge. Etter dugnaden planlegges det et sosialt opplegg med kino for barna, lotteri ++.
- Uteområdene: – Ønske fra beboer om å ha kaninbur i barnehagegården ble behandlet, og styret sier nei til dette på bakgrunn av at det krever bruk av ganske stor plass på fellesareal mange bruker, og fordi plassering kan gi sjenerende lukt etc. – Rydding/systematisering av redskapsskjulet og vaktmesterboden fortsetter, og vi prøver å rendyrke redskapsboden med hageting og vaktmesterboden med andre ting. – Ødelagt utekran ved Bergensgata 18 er fikset. – Felling og beskjæring av trær: Vi har ikke fått et tilbud ennå, så vaktmesterfirmaet purrer trefeller. – Ny elektrisk hekkesaks: Vanskelig å få tak i batteri/lader til den, men vi har funnet to gamle (en elektrisk/en på bensin) som kan brukes.
- Gjennomgang av ordensreglene: Vi gikk igjennom et forslag til reviderte ordensregler. Vi innfører ingen nye regler som må godkjennes på generalforsamlingen, endringene er kun presiseringer og små oppdateringer der teksten er foreldet. Se de oppdaterte ordensreglene med endringene.
- Service på fellesvaskeriet: Vi har hatt servicemann på besøk for en første sjekk. Problemet med kortautomaten hvor man av og til får beskjed om at betaling med kort ikke er mulig skyldes mest sannsynlig ujevn mobildekning i kjelleren. Prøver å låse maskinen til en mobiloperatør. Hvis ikke det fungerer flyttes antennen til utsiden av vinduet.
- Lamper på fellesarealene på loftene: Mange steder er det veldig mørkt. Styret kjøper lamper og kontakter elektriker.
- Kroker til barnesykler/sparkesykler er hengt opp i sykkelboden i Paviljongården
- Trappevask: Vi bør innhente nye anbud på tjenesten.
- Budsjett for dugnader (og innkjøp mellom dugnadene): Dugnadsbudsjettet for i år er på ca. 80.000, som fordeles mellom bakgårdene. Barnehagegården har en litt større del av potten (30.000) siden det er 6 (7) oppganger som «hører til» der. Styret applauderer gode initiativ, så hvis man har noe man ønsker å gjøre/kjøpe er det alltid mulig å søke styret selv om budsjettet kanskje er sprengt.
- Informasjon: – Oppslag om at alle må sjekke nettsidene for oppdatert informasjon fra borettslaget henges opp på alle ytterdørene. Også info her om Telia-oppgraderingen. – Prosjektsiden for Telia-prosjektet oppdateres jevnlig, og hver gang ny info kommer. – Oversikt over nytt styre med ansvarsoppgaver hengt opp i alle oppgangene. – Siden med ordensregler oppdateres, og nye oppslag lamineres og henges opp i oppgangene.
- Neste styremøte: tirsdag 12. oktober kl. 19
Tirsdag 3. august 2021
Tilstede: Erlend, Inger, Anita, Nikolai og Jorunn Referent: Anita
- Egenandel på forsikring: Vi har en vannlekkasje fra en av balkongene i borettslaget. Egenandel på forsikring dekkes av borettslaget når vannet kommer fra balkongen. Styret tar kontakt med Malekompaniet ang de nye nedslagsrørene som kan være en mulig årsak til lekkasjene.
- Ordensregler: Vi lager nytt utkast til ordensregler til neste møte.
- Lekehest og branndør: Vi har et ubrukt lekeapparat og en stor branndør stående på lager. Dette selges nå på Finn.
- Informasjon: – Det henges opp nye oppslag i oppgangene med oversikt over styret og fordeling av oppgavene. – Saken «Livet i bakgården» publiseres på nett og FB for å sette fokus på hvordan vi sammen bruker bakgårdene våre. Vi skal også sende ut info om dette ved starten av hver sesong som en påminnelse. – Bakgårdsfestivalen annonseres på FB, nettsidene og med oppslag på ytterdørene. – Noe informasjon om hvordan vi best kan hindre lekkasjer og tette soilrør distribueres.
- Redskapsboden: Det tas en opprydding i redskapsboden for å få mer plass. Viktig å holde orden her og oppdatere inventarlisten.
- Kroker i bod i Paviljonggården: Det ble kjøpt inn noen kroker i forbindelse med vårdugnaden som ikke ble brukt. Vaktmester kontaktes for å få de skrudd opp i taket i boden for bedre utnyttelse av plassen.
- Felling og beskjæring av trær: Vi følger opp saken nå etter sommeren, og ber om å få tilsendt et tilbud på jobben.
- Elektrisk hekkesaks: Saksen mangler oppladbart batteri og lader, så vi skaffer det. Edit: Utsolgt og kan tidligst skaffes i slutten av august.
- Lekkasje i kran ved nr. 18: Vi undersøker om lekkasjen er rettet opp, hvis ikke bestilles rørlegger.
- Arbeidet med oppgradering av Telia-nettet starter opp i slutten av august. Informasjon kommer når vi har eksakte datoer og liknende.
- Soilrør: For noen år siden ble soilrørene undersøkt med video. Styret har nå sett igjennom dette materialet igjen, og konkludert med at vi må sette i gang prosjekt med å utbedre soilrørene. Noen rør er kollapset, en del er i dårlig stand. Styret kontakter Olimb for å sette i gang prosessen.
- Fellesvaskeriet: Det er problemer med betalingsautomaten. Service er bestilt, men pga sommerferien har det blitt litt utsatt. Tar opp tråden igjen nå.
- Styret tar i bruk Microsoft Teams og Trello som arbeidsverktøy.
- Neste møte: Tirsdag 31. august klokken 18.00.
Tirsdag 22. juni 2021
Tilstede: Erlend, Inger, Jorunn, Nikolai og Anita Referent: Anita
-
- Velkommen til Jorunn Lamson og Nikolai Winsnes som er nye i styret! Vi fordelte ansvarsområdene og det ser nå slik ut: – Erlend (Styreleder): Administrasjon, økonomi og drift – Inger: Utbygging og HMS – Nikolai: Vedlikehold og bygningsmasse – Jorunn: Uteområder, dugnad og sosialt – Anita: Informasjon og kommunikasjon, vaskeri og utleie
- Introduksjon til OBF-portalen, Windows 365, Onedrive, Messenger-chat
- HMS: Alle i styret blir med i en liten arbeidsgruppe for å organisere arbeidet. Må lage en plan for hvilke krav som gjelder, og for å følge opp sjekklister og rapportering som må gjennomføres i løpet av et gitt tidsrom.
- Vi gikk igjennom ordensreglene og bruk av bakgårdene. Lager informasjon til beboere på nett/FB.
- Gressklipper og snøfreser selges.
- Oppdatering på pågående utbyggingssaker
- Brannsikringsprosjektet: Oslo kommune går igjennom alle murhus og vurderer brannsikring i de, og vi må være på nivå med brannsikringskravene fra 1986. Vi fikk i fjor pålegg om å utarbeide en brannsikringsrapport, og det ble gjennomført. Rapporten var alt i alt bra, med 2 mindre avvik: det må utarbeides nye bygningsmessige tegninger med nye utbygginger, og vi fikk pålegg om branntetting i noen kjellere. Styret jobber med sakene.
- Beskjæring/felling av trær: Tidligere i vår hadde vi en befaring av trærne i borettslaget, og den foreløpige rapporten viser at et av de store trærne i gata utenfor porten til paviljonggården må felles pga sopp, muligens også bjørka ved nr. 29 (fordi den er gammel). Noen av de andre trærne må beskjæres pga tørre grener. Styret har bedt om tilbud på jobben gjennom Vaktmester Andersen, og vi venter nå på ny rapport fra trepleier og tilbud på jobben.
- Støping av ny trapp i Bergensgata 18b: Beskjed fra vaktmester Tommy om at de kan gjøre jobben i uke 27. (5.-11. juli). Styret følge opp.
- Bredbåndsoppgradering: Graving starter ikke før i slutten av august, men Flexcom bytter kabler i oppgangene, og setter opp noen bokser i ulike kjellere før den tid. Bytter antenner inn til leilighetene etter at gravearbeidet er over.
- Informasjon: Etter ønske prøver vi heretter å legge ut logg etter styremøtene våre på nett. Info også på FB.
- Neste møte: 3. august kl. 18:00, deretter månedlige møter på tirsdager.